Reisverslagen, zondag 1 juni 2014


 

Springbulten sleutel rit zondag 1 juni 2014

Zondag morgen, 9.00 uur en we zaten met z'n 4e op het terras bij de Dorpsherberg. Vele fietsers kwamen bij het terras voorbij om naar het Korfbal familie toernooi te gaan. Maar geen motor rijders. Joost kwam nog voorbij een lange tijd bleef het rustig. Maar rond half 10 werd het drukker en tegen 10 uur waren we toch met zo'n 25 motoren. De voorzitter nam voor aanvang van de rit nog even het woord en sprak ons toe dat deze extra ingelaste rit ook extra kansen verschaft op het schrijven van een rit verslag. Ofwel een vrijwilliger daarvoor gezocht..... Zoals gebruikelijk sloot ik mij weer aan bij het groepje van Albert. Voor mij de eerste rit met de club van het jaar maar de rest had al wel meer gereden. Maar het weer werkte enorm mee, de wegen mooi schoon en droog, niet te veel fietsers en wandelaars. En daar gingen we. In een heerlijk vlot tempo richting Heusden waar we de Maas overstaken en een een heel stuk de afgedamde Maas gingen volgen. Lekkere dijkweggetjes, op die verrekte springbulten na. Ik heb vele malen de achterwielen van Pierre, Ellen en Albert los van de grond zien komen. In plaats van "dijken route" had het ook de "drempel spring route" kunnen heten. Na zo'n kleine 100 km was het tijd voor de eerste stop en in een klein dorpje vonden we een mooi rustig terrasje, waar eerst onze groep stopte en direct de groep van Mari van Weert ook. Ongeveer 18 motorrijders op het terras, en het was meteen gedaan met de rust. Wel een uitstekende locatie om koffie met gebak te doen, want het personeel hield ook van "een lekker hoog tempo". Binnen mum van tijd was het gebak en de koffie geserveerd en konden we weer verder. Op het inhalen van de groep van Mari en met hen op het terras zitten na hebben we niemand van MC Olland verder die dag gezien. Heerlijk binnendoor verder gereden richting Culemborg en daar de dijken langs de Lek en de Neder-Rijn gevolgd. Onderweg nog bij een Pannenkoekenhuis gestopt en allemaal een goede uitsmijter (of een setje kroketten) besteld. Daar kon het personeel het tempo toch niet volgen. Of was het dat de eieren nog gelegd moesten worden .... Maar het zonnetje scheen, iedereen had goede zin, dus een beetje wachten ging nog wel. Ondertussen hadden we zo'n 150 km gereden en Tonnie Voets meldde bij Albert dat hij toch rond de 180 km een keer moest gaan tanken. Het ene na het andere tankstation kwamen we tegen, maar allemaal onbemande stations. En we waren op zoek naar een bemand station. Ondertussen stond de teller op ongeveer 200 km, en de motor van Tonnie begon in de buurt van Wijchen slecht te lopen. Bij de Carpoolplaats aan de A326 bij Wijchen werd er gestopt door een gedeelte van de groep, en wilde de motor van Tonnie ook niet meer starten. Die motor had een recente geschiedenis van "spanningsproblemen", dus werd de vraag gesteld "wat is er op, de benzine of de stroom??". Dat laatste dus.... Meteen kwam het idee, accu's wisselen. Sleutel setjes kwamen te voorschijn, maar hoe kom je bij de accu. Zadel eraf schroeven en inderdaad, daar zat de accu. In een GSX zit een kleinere accu dan in een Thundercat kwamen we achter. Dan toch maar uit de GSX van Joost de accu eruit. Even later, Tonnie weer met een volle accu, en Joost aangeduwd, konden we weer verder. Op naar een benzinepomp. Toch maar gestopt bij een onbemand station gestopt en bijna iedereen op het pasje van Ellen de tank volgegooid. Daarna volgde het laatste stuk van de route richting Olland en kwamen we weer als eerste bij Bert op het terras aan (met een wederom lege accu in de motor van Tonnie). Kon er weer gesleuteld worden, maar daar hadden we ondertussen wat ervaring in. Binnen 10 minuten had Joost zijn eigen (lege) accu weer in zijn motor zodat hij deze kon gaan opladen (nog een rondje rijde). Het was wederom een zeer geslaagde rit. Een mooie route en ook nog wat meegemaakt om over te schrijven (met dank aan Tonnie). Een hele mooie laatste opwarmertje voor het motorweekeind.

Henry