Reisverslagen, weekend 2012 Henry vd Zande
Donderdag:
Rond half 9 verzamelen bij Ton op het terras. Diverse van de “vrijdag rijders” kwamen hun spullen afgeven en een kort praatje maken. Er was nog een heel klein beetje geschoven met de groe4pindeling. Iets na negen vertrok de eerste groep. Niemand had er vertrouwen in dat we het droog zouden houden aar we zouden wel zien. Wij zijn als derde en laatste vertrokken. Een beetje miezer regen maar dat stelde niet veel voor. Voorbij Weert gingen we van de snelweg af en begon het bochtenwerk. De eerste stop hadden we op een bekkend punt in Valkenburg, waar we twee jaar geleden de rit door Limburg begonnen zijn. Goed gebak, dat konden we nog herinneren, en dat hadden ze nog steeds. De andere twee groepen kwamen ons daar voorbij gereden. We waren dus van plek 3 naar plek 1 gereden. We zaten lekker in de zon, en konden de rit ook in de zon vervolgen. Heerlijk weer om te rijden, wat niemand verwacht had. Onderweg nog een paar wegomleidingen gehad, maar verder niet veel bijzonder. Alleen nog een keer dwars gezeten door een politiewagen. Die kwam tussen Rini en de groep. Die kon de politie niet inhalen en kwam uiteindelijk ook nog voor slagbomen van het spoor te staan. Nadat we weer gehergroepeerd waren hebben we de 200 km vol gereden. Een hele lange lunch gehad ergens in Duitsland (volgens mijn een erg trage kok), waarna er een bochtenparcours begon. Heerlijk rijden en nog steeds mooi weer. Helaas begon het na de rookpauze toch te regenen. Zijn we toch nog goed nat geworden, helaas. Verder niets bijzonders meegemaakt. In het hotel hadden ze ook alles goed geregeld. Kamers waren zo gevonden en er was voldoende te eten en te drinken. Lekker gezellig begin van het weekeind.
Vrijdag:
De eerste dag om in Luxemburg te rijden. Er was een route uitgekozen die 2 groepen zouden gaan rijden. Het was weer heerlijk weer met geen regen in het vooruitzicht. Na een 50 km rijden kwamen er een aantal punten op de route die we 10 minuten ervoor ook al gezien hadden. We waren dus een rondje aan het rijden. Dus weer terug naar waar we vandaan kwamen. Alleen de route stopte daar en werden weer terug gestuurd. Al zoekend draaide we een straatje in, en zo zijn we Rini kwijt geraakt. Waren we dus de route kwijt en Rini. Rini uiteindelijk weer gevonden, en de route ook. Het was een grote ronde met een klein lusje eraan. Dus het klopte bijna helemaal zoals we aan het rijden waren. Weer verder gereden en kwamen we bij een tentje waar beide andere groepen al aan de koffie zaten. Daar zijn we toen ook maar aangelegd. De navigatie had ons al heel de dag dwars gezeten, en dat gebeurde toen weer. Werden we een straat ingestuurd waar we niet in mochten. En dat was al de zoveelste keer dat dat gebeurde. Toch maar een andere straat ingedraaid, en kwam het weer goed. Omdat er meerdere mensen navigatie op de motor hadden, en niet allemaal dezelfde, waren de meningen nog af en toe verdeeld over de richting die we in moesten. Op een gegeven moment was het zo dat er een aantal links gingen en een aantal rechts. Jan en ik wisten niet wie te volgen, dus hebben we maar gewacht tot ze beiden terug waren gekomen. Uiteindelijk zijn we de route nog wel vaker kwijt geraakt, of was het niet helemaal duidelijk waar heen te gaan, maar toch hebben we de route redelijk uit kunnen rijden. Zo soepel als het de donderdag allemaal ging, zo veel moeite kostte het vandaag. Aan het eind van de middag waren de “drie dagen rijders” ook aangekomen en was er na het eten zelfs animo om nog te gaan rijden.
De bosrit:
Met een groepje van 7 motoren zouden we zo'n 80 km gaan rijden. Gerard werd tot voorrijder gebombardeerd en daar gingen we. Tijdens het eten had het nog flink geregend en was de weg dus wat nat. We hadden echter veel meer last van de laag staande zon. Op een gegeven moment was Gerard de route kwijt geraakt, en een stuk verder weer opgepikt. Bleek achteraf dat hij de route had afgesneden en dat we maar 40 km gereden hadden. Dus vertrokken we weer, maar nu op de bonnefooi. We draaide op een gegeven moment een straatje in met een rond bord en een rode rand, en een Franse tekst eronder. Natuurlijk kan niemand Frans en werd er dus gewoon doorgereden. De straat werd smaller en smaller, en gravel, en nog smaller. Uiteindelijk was het niet meer dan een karre spoor. En nog gingen we verder. Het bos in, en na een heel eind stopte we en werd er even overlegd. Gerard ging verder kijken, want hij dacht dat het verderop licht werd en daar wel harde weg zou zijn. Als hij niet terug kwam zouden we wel volgen. Gerard kwam maar niet terug en wij ook verder. Nog meer modder en het werd alleen maar kleiner dat bospad. Na een telefoontje met Gerard toch maar volgehouden, en jawel, het werd weer hard. Ondertussen was het donker geworden en zijn we naar het hotel terug gereden. Daar hadden we voldoende verhalen te vertellen over ons off-road avontuur. Het was wel een rit geworden waar veel stuurmanskunst voor nodig was, maar dan van het verkeerde soort. Dit alles werd onder het genot van menig pilsje nog tot laat geëvalueerd.
Zaterdag:
Vandaag ben ik met de groep van Albert mee gereden. Daar rijdt ik normaal gesproken ook met mee. We zouden dezelfde route (route 6) gaan rijden als verschillende andere groepen. We waren als eerste weg en hebben de hele dag niemand anders gezien. Een heerlijke route om te rijden, alleen een plaats vinden om wat te drinken was niet zo makkelijk. Pas na 120 km hadden we wat gevonden, terwijl we al 30 km aan het zoeken waren. Maar gelijk een paar pizza's met zijn allen gegeten, want het was nog geen tijd om te eten, maar enkele hadden toch wel wat trek. Daarna de route af gereden en het was bijna half 2 toen we Vianden weer binnen reden, en Bram zijn motor ermee ophield. Hij zat zonder benzine. Hij kon nog wel een stuk bergaf rollen, maar Mark moest toch nog wat benzine brengen. Bij het hotel hadden ze wat te eten voor ons gemaakt. Het was nog mooi de tijd om wat te rijden en begonnen aan een rit van 120 km zodat we mooi voor het voetballen terug zouden zijn. Het was een hele mooie route met veel bochten werk. Halfweg de route kwamen we bij een heel vervelende bocht. Aan het eind van een bocht ging de bocht nog eens over haaks verder. Ik zag voor me Pierre er ook wat moeite mee hebben, maar zelf kwam ik in de berm terecht. Meteen schoof mijn voorwiel weg en hup, daar lag ik. De snelheid was zeer laag en ik “rolde” zelf van de motor af. Had zelf helemaal niets maar de motor lag daar. Goed balen. De motor weer recht gezet en viel het eigenlijk nog wel mee. Spiegel afgebroken, rempedaal wat krom en een paar krassen op de kuip. Na terugkomst bij het hotel bleek wel dat ik het er nog met heel weinig schade vanaf gebracht had. Er waren een aantal valpartijen geweest met meer schade. Maar het was wel een mooi punt waar ik ten val was gekomen. Bram, Mark en Pierre wilde wel een paar keer op en neer rijden zodat ik wat foto's kon maken. Heb daar een paar hele mooie foto's kunnen maken. Daarna hebben we de rit verder afgemaakt en nog lekker gereden. Mooi bochtenwerk en nog steeds prachtig weer. 's avonds hebben we voor het eten nog met zijn alle Nederland - Denemarken gekeken, terwijl een klein groepje nog ging motor rijden.
Zondag:
Weer naar huis. Helaas was de laatste dag alweer aangebroken. Na een wederom goed ontbijt werden de spullen gepakt en in het busje geladen. Nu zat ook de motor van ….... in de bus en moest Nul Pluk de terugweg op de motor rijden. Voor vertrek werd ook nog een groepsfoto gemaakt en iedereen door de voorzitter toegesproken. Het was een geweldig weekeind geweest. Nu nog iedereen een veilige en goede terug rit, en er hoefde niet bijbetaald te worden. Wij waren als eerste weg, maar de rest volgde snel. Er was een mooie route binnendoor uitgezet richting Aachen. In de buurt van Aachen of Heerlen zouden de meeste toch wel de snelweg op willen. Onderweg tijdens de Koffie werden we ingehaald door twee achtervolgende groepen. Nog even wat mooie foto's geschoten van de passerende motoren waarna we verder richting Nederland gingen. In de buurt van Vaals werd een wielerronde gereden, met als gevolg dat het er stikte van de politie op de motor. Gelukkig hadden die alleen maar aandacht voor het afzetten van de weg en het verkeer regelen. Ik denk dat we tijdens het eten wel 30 motor agenten voorbij hebben zien komen. Het laatste stuk werd op de snelweg afgelegd. Ook anderen hadden dat idee opgepakt want we zijn twee groepen op de snelweg weer voorbij gereden. Na een goede terug rit kwamen we op het eind van de middag weer in Olland aan en hebben nog even bij Ton op het terras na zitten buurten, waarna het motorweekeind 2012 er echt op zat.
Ik kijk nu alweer uit naar volgend jaar. Henry van der Zanden