Reisverslagen, Openrit Mc de Ploeg 1 april 2007


1e verslag:
Volgens Gerard zijn er wel 4 mensen die een verslag doen van de 2e rit , dus we krijgen een heel dik boekje deze keer…. Maar of dat zo is zullen we zien. Beter weer kun je als motorrijder niet voorstellen op de open rit van Liempde op 1 april. Vorig jaar was het een stuk minder, toen waren er maar een maar die meegereden hebben. Ik kijk van te voren even de route door en de schrik slaat me even om het hart, want ik zie in de vlucht Afsluitdijk staan. Dat wordt dan wel een verdomd lange rit. Even verder kijken en ik zie ook : pauze slot Loevenstijn. Hier wordt natuurlijk bedoeld Loevestein. En het is ook geen Loevenstein. Maar een kniesoor die daar op let. We hoeven hier niet de schoolmeester uit te hangen. Maar dat betekent wel dat de rit aanzienlijk korter zal zijn. Er zijn meer dijken in Nederland die Afsluitdijk heten.Het was dus prachtig weer. Gewoon absoluut perfect. Al zijn er altijd mensen die klagen. “Er was te veel wind op de dijken”, volgens iemand die ook meereed. Nu we waren blij dat er een beetje wind stond, want anders stikt het gelijk van de fietsers daar. Geweldige rit, kon niet beter. In ons groepje (Albert met 10 man) zouden er eigenlijk 11 moeten zijn. Echter er zou een volle neef van Tinus Toer (oei, oei, dat stemt tot nadenken) voor de eerste keer meerijden maar die reed ongelukkigerwijs achteraan. Bij het opdraaien van de snelweg vanaf Liempde kreeg de ongelukkige een spijker in zijn band, dacht hij. Kon z’n fiets nog net overeind houden: die begon te stuiteren bij 120 km.Wist niet hoe gauw hij zijn gas moest dichtdraaien. Achteraf bleek er iets met lagers in zijn stuurinrichting te zijn. Is gestopt en kon nog rijden en is er bij de eerste afslag van de A2 gegaan. Daarom hebben we hem nooit meer gezien. Jammer, volgende keer beter.
De 1e stop was op slot Loevestein. Leuk, een klein beetje cultuur happen tijdens een motorrit. Want Slot Loevestein heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Nederland (iets meer hierover weten: zoek op internet slot Loevestein via Google bijvoorbeeld) En voor de rest, wat is Nederland mooi. Geweldige natuur, toch nog wel gelukkig zo rijdend over de dijken van de Maas kun je er volop van genieten.Wel het stuur in de gaten houden op de kronkelige dijken tijdens het rondkijken. Jammer dat Nederland wat dicht bevolkt is. Voordat je het weet krioelt op de mooie wegen van de mensen. Wandelaars, fietsers, huisdieren, paardenwagens, hardlopers en andere recreanten. Door het goede weer was de deelname aan dit gebeuren buitengewoon goed. Alleen al van onze motorclub deden er ca. 40 motoren mee. Dat gaf wat oponthoud bij de stopplaatsen. Bij de pauzestop die op de route stond, eetcafé van Haandel Hertog Jan Plein, hingen ze al met de benen buiten dus wij waren bang dat een uitsmijter wel eens erg lang op zich kon laten wachten. Daarom ook hebben we als groep een andere plek gezocht om die uitsmijter te vatten. Daar bij een cafeetje op de Maasdijk bij Maasbommel was het bijna het einde van Tinus Toer. Een half uur na de bestelling kwamen eindelijk de uitsmijters druppelsgewijs naar buiten. Niks nadeligs gezegd over het vrouwke dat het allemaal ‘effe gauw’ moest klaarmaken. Maar inmiddels zaten daar wel een tiental kerels te bulken van de honger, want dat sturen op de dijkjes vergt wel wat energie. Je hebt verder weliswaar wel niks te doen op de stoomfiets zoals hard trappen tegen de wind of zo, maar toch. De honger was er. Tinus kreeg eindelijk z’n uitsmijter en begon gulzig grote happen te nemen. Hij zat tussen Gerard en Mari in en die zaten maar te grappen. Toen gebeurde het: er moest effe gelachen worden en Tinus had net een half ei in z’n strot hangen. Slikken, ademhalen, lachen, dat was allemaal even te veel voor Tinus, dus het scheelde weinig of dat ei en nog wat meer lag op de straat. En Tinus probeerde een minuut of twee stukken ei uit z’n longen te hoesten. Dit was (op dat incident van de neef na) eigenlijk het enige incident onderweg. Iedereen bleef scherp sturen. Zo kwamen we uiteindelijk weer bij de Dorpsherberg aan, want we vonden het niet nodig om naar Liempde te rijden om ons af te melden. Er zaten al wat deelnemers op het terras van de zon te genieten. Rond half vijf kriebelde het al weer en Marga zie dat ze nog laarzen nodig had. Het toeval wilde dat Groen Motoren, inmiddels omgedoopt tot Groenevelt Motoren een Open dag had, dus dat was aanleiding genoeg om daar nog even heen te rijden. Tonnie, Gerrie, Marga, Herwin, Gerard, Ellen en ondergetekende reden dus nog even naar Son. Marga slaagde en kocht nieuwe laarzen en de rest kon even rondkijken bij de occasions en diverse motorspullen. Ernie Groen heeft dus zijn motorzaal overgedaan aan , ik meen aan zijn monteur, Groenevelt Fijn dagje, bedankt MC De Ploeg uit Liempde voor het aardige ritje. Groeten, we zien elkaar, Drikus

2e verslag:
We zijn vertrokken vanuit Olland met ongeveer 35 motoren richting Liempde om met MC de Ploeg (Liempde) hun open rit te gaan rijden. Terwijl we een kop koffie dronken op de binnenplaats van Slot Loevestijn kwam onze voorzitter terloops aan onze tafel vragen of er iemand uit onze groep vandaag het verslag zou willen maken. Volgens mij heeft niemand op die vraag gereageerd, zelfs niet heel zachtjes. Ook ik heb geen antwoord gegeven. De voorzitter is toen na het rapporteren over zijn laatste sliding toch maar weer met zijn groep vertrokken. Hij zal zeker de eerste paar kilometer gedacht hebben wat een stelletje…???????. Ik vind het achteraf toch wel een beetje sneu dat niemand hierop reageerde. Vandaar dat ik toch maar iets in elkaar heb gezet. Veel valt er over deze rit overigens niet te vertellen, behalve dat we niet zijn stilgevallen door: 1. Brandstof gebrek 2. Valpartijen 3. Aanrijdingen 4. Politiecontrole. Wel zijn we gestopt voor: 1. Koffie en gebak 2. Lunch 3. Roken 4. Weer Koffie (maar nu zonder gebak) 5. Cola-tje, pilsje (op het terras van de Dorpsherberg). Overigens was het een prachtige rit over mooie wegen, en het was ook nog eens mooi weer, wat willen we nog meer?Ik heb de ritbeschrijving bewaard om hem bij lekker weer nog eens te rijden, dus wie zin heeft 06-29064601 Tot slot wil ik nog kwijt dat ik blij ben dat toen niemand antwoordde op die vraag van de voorzitter, anders had ik deze onzin niet kunnen opschrijven M. de Haan

3e verslag:
Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Gonny van der Pasch en heb al 26 jaar mijn motorrijbewijs. Waarvan ik de eerste 13 jaar gereden heb, totdat ik zwanger raakte en de motor verkocht. Ik ben dit jaar in februari weer begonnen met rijden omdat de dames van de motorclub mij vertelden dat het zo leuk was bij de club en dat ik ook maar weer moest gaan rijden. Vandaar kocht ik een motor; HondaHorrnet 600cc en ben bij de club gegaan. En nu is mij gevraagd om een stukje te schrijven voor in het motorboekje…… Ben je nog maar een paar maanden lid en wordt je daar meteen voor gevraagd. Dat vindt ik een hele eer. Met de motorploeg MC de Ploeg uit Liempde hadden we deze zondag samen een rit. We vertrokken om half 10 bij de dorpsherberg richting Liempde, waar de koffie wel klaar was. Er gingen 35 motormuizen uit Olland mee. Toen iedereen zich had ingeschreven werden er groepen gemaakt. De snelle groep wordt steeds kleiner, want iedereen wil met de middelste groep mee rijden vandaar dat deze groep met 16 motors vertrokken. De eerste groep was toen nog maar net weg waar naar toe weet ik niet. We kwamen ze bij kasteel Loevenstijn tegen waar ze al lekker aan de koffie zaten. Wat Szoef nog niet weet is dat wij maar 1 kopje koffie drinken en dan weer snel op de motor zitten, want er moeten wel kilometers gemaakt worden. Dus Rianne in plaats van brood neem je ook maar je eigen koffie mee, dan is ie niet zo warm om te drinken en ben je de volgende keer als eerste klaar. Ik zelf had mijn koffie maar weggegooid want hij was te heet om te drinken, ook al was het mijn eerste kopje. Op vrijdag, als wij dames met z’n vijven gaan rijden, neem ik ook maar 1 kopje en de rest 2. Ellen en Hennie hebben al 2 kopjes op en ik mijn eerste nog niet, of ze zitten al weer op de motor.
Maar deze zondag was het Herwin die al weer snel wou vertrekken. (zeiden Ellen en Hennie) Vanaf Slot Loevenstijn vertrokken we richting Maasbommel waar we een lunch zouden nemen. Het was ontzettend mooi onderweg. De plaatsenKerkdriel, Alphen en Lith waren erg mooi om te rijden. Aangekomen in Maasbommel, bij Moeke Mooren, om te gaan eten, was toch niet zo’n goed idee. Het was er kei druk, dus even vlug plassen voor de grootste zeikers en dan naarAppeltern waar je ook goed kon eten zei een mevrouw die op het terras zat. De snelle groep als eerst weg en wij als tweede. In Appeltern aangekomen zagen we dat de eerst snelle groep al iets had gevonden om te eten, dus wij reden hun voorbij en vonden al vlot een ander eetgelegenheid, waar we dan ook aanschoven. Dat ging lekker snel, binnen het half uur zaten we al weer op de motor. Wel raar dat we de snelle groep niet voorbij hadden zien komen. Later hoorden we dat zij niet hadden geluncht maar een compleet 5-gangen menu hadden gegeten. Vandaar dat het zo lang duurde. Ze hebben ons die dag dan ook niet meer ingehaald. Vanuit Appeltern gingen we richting Grave, Volkel, Boekel en Erp. En wie stonden daar te tanken? Jawel de snelle groep, dus hadden ze ons toch nog ingehaald.Szoef vond het toen in ons groepje genoeg geweest en ging ook maar even tanken. Hadden Herwin en ik een half uur eerder al gedaan, denk dat Rianne dat niet heeft gezien, want er moest wel even gerookt worden en dan mag je niet tanken. Dus Rianne was niet meer bij ons dat laatste stuk naar huis toe. Dacht natuurlijk 1ste thuis te zijn met de snelle groep, maar dat viel vies tegen. In Erpwas het geen doorkomen aan zo druk. Goossens hield uitverkoop, vandaar die drukte. Wij zaten allang en breed op ons eigen gemaakte terras bij Ton aan de koffie. Ton had ons ook nog zeker niet verwacht anders had hij zelf het terras al klaargemaakt. Na ongeveer een half uur kwamen ze dan aan, verontwaardigend kijkend naar al die motors die langs de weg stonden (zal wel een andere motorclub zijn, dachten ze) , maar nee, het was de 2de groep, die hadden hard gereden (echtniet) , ook aangeschoven aan de tafel vertelde ze waarom ze er zo lang over hadden gedaan. Szoef had ze niet bij kunnen houden, hadden daarom hun snelheid aan moeten passen. Dus Rian, volgende keer maar gewoon bij ons blijven rijden en niet halverwege afhaken, want daar schiet je niets mee op. Zo blijkt wel weer. Al met al hebben we een leuke dag gehad met mooi weer en geen ongelukken. Blijven we houden zo. Rian, nog even over jou verhaal van vorige keer in het motorboekje ik had inderdaad goed gezien dat er 2 keer geflits was toen met Ellen, Hennie en mij, er zijn 2 verbalen uitgeschreven. 1 voor Ellen en 1 voor Hennie. Dus ik had geluk! Blijven we ook houden zo. Het is de eerst keer dat ik zo’n lang verhaal schrijf en hoop dan ook dat Henk al mijn foutjes zal corrigeren. Ik vond het wel leuk om te doen, alleen Danielle niet !! Ik wens iedereen een fijne motorzomer toe en kijk goed uit!

Groetjes, Gonny van der Pasch