Reisverslagen, Openingsrit 4 maart 2007


Hallo, Ollandse motor mmmmen ( m,uizen m,annen m,eiden m,ensen )

Het was weer zo ver, we gingen zondag 4 maart onze eerste rit rijden van “onze” club. Voor de meeste was het de eerste keer van dit jaar 2007, dat de motor uit de stal kwam. Ook ik hoor daar bij, en omdat ik zaterdagnacht om 2.15 uur van “Appie”af kwam waar Sjaak Lucassen vertelde over zijn wereldreis van 5 jaar op de motor, moest ik toch even weten of de mijne het wel zou doen voor ik ging slapen. Dit was gelukkig een goede start,,, al wilde “hij” niet echt van harte starten, ( zo midden in de nacht) Ik moet ook zeggen s’morgens was “hij” veel wakkerder. Om 9.25 uur in de dorpsherberg aangekomen,,, en vele volgden, richting het biljart, want daar staat de koffie/thee, en die ging er goed in. Die Ton zorgt toch maar goed voor ons,,, ja toch? Want gratis koffie/thee, kom je niet meer tegen bij motorclubs kan ik je zeggen. Ton bedankt. Ton melde zich weer af, om mee te rijden, later zal blijken dat dit maar goed was. Er kwamen ook nieuwe leden binnen, Gonny v.d. Pasch, die wij als Ollanders wel kennen, en John Berens met vriendin, die uit Eindhoven komt en door Herwin Olland weet te vinden. Buiten scheen de zon en dit dreef toch vele naar buiten, waar men nieuwe motors kon aanschouwen van onze leden. Pierre, met een Kawasaki Z750. Maria, met een Kawasaki ER 500. Gonny met een Honda Hornet 600. En de zusjes Henny en Ellen, ieder met een Honda CBF 600 en John, met een Honda Pan European 1300. We staan dit zo met zijn alle te bekijken en te bekletsen, komt er op de fiets die Marga aan gereden met dochter Iris,,, Ik zeg, hè das wel de verkeerde fiets, hangt geen motorblokje onder. Ja,,ja,,, nee,,, ze reed niet mee, kon niet. Nou ja,,, misschien ook maar beter van niet, want 5 flessen caney en 1 flesje wodka in de glasbak,,, das vragen naar de bekende weg, waarom ga je niet mee.!!! Want Herwin was er ook niet, ( nachtdienst gehad ) zei men ( ja,,, ja,,, welke nacht,/ en in dienst van wie,,, ??? ) ) wij geloven het wel !!! maar zien beter. Nou de eerste groep ging vertrekken, en Maria zat nu niet achterop ( want dat heeft ze al vele ritten gedaan) maar reed nu zelf voor het eerst een rit mee. Maar toen ineens hoorde het geluid van een motor die eigenlijk niet in die groep thuis hoorde. Ik dacht hè,,, hij heeft het verkeerde start nummer gekozen, ipv. de laatste groep gaat hij wel erg vroeg weg. Maar toen begreep ik het, zijn geliefde reed in deze groep,,, ja,, ja,, wat echte liefde wel niet met je kan doen. Lief hé !!! De midden groep had een nieuwe voorrijder, Wim Voets, want Herwin was afwezig,,, ( nachtdienst hé !) Ellen en Henny gaan niet meer met de chopper, maar met een Honda CBF. En dit bevalt ze goed. Marga zwaaide haar vriendinnen uit, want Ellen, Henny, en Gonny gaan iedere vrijdag morgen 100 km uit rijden met de motor, ( Gerrie ook, maar die was vandaag afwezig) En toen werd het toch tijd dat de laatste groep ook ging vertrekken, want anders kunnen we de koffie/ lunch ook maar beter hier nemen, hoeven we niet meer te stoppen, want ‘t was al 10.55 u. Zo gezegd ook gedaan, ik voorin achter Albert, en Gerard achter mij, en nog 10 koplampen meer. En een van die koplampen hadden we al lang niet meer gezien,,, Theo Strijbos en zijn dochter waren ook weer van de partij. Het is een schoon gezicht als je “ze” in je spiegel ziet, maar je kunt niet te lang kijken, want het is opletten bij deze groep met het gas erop. Ik had er zat aan te halen met mijn 600 tje,,, ik heb nu het verschil gezien met een 1000. Die komen uit de bocht, en weg zijn ze, net magneten,,, geweldig,,, maar ik haal dit tempo niet. Het was een prachtige route, van 108 km van Olland, richting Zijtaart, over de grensweg, naar Son, waar we groep 2 inhaalde, want die stopte langs de kant,,, met dank,,, want toen konden wij makkelijk voorbij. (Deze groep ging dan ook in Son aan de koffie, en ze zeiden daar tegen elkaar,,, we zijn 40 km verder en nog zo vlak bij huis. En Maria had het prima naar haar zin, het ging goed zo.) Wij verder langs het Jhoe Men theater,,, waar het druk was op de heide, met wandelaars. Op naar Best lang de kanaal en de legerplaats Oischot naar de Wintelresedijk waar we weer een knap stukje bochtenwerk hadden richting Wintelre. En maar goed dat het droog weer was,,, want de weg keek wel erg groen. En na de Bijsterveld straat,,,in Wintelre,,, keken we ook verbijsterd, want voor ons had ooit een discotheek gestaan, die was sinds kort in vlammen op gegaan. Het zal best een heel schouwspel zijn geweest, maar zeker niet de bedoeling. Door naar Oostelbeers en Spoordonk, naar de logtsebaan en Steenrijt uitkomende op de “oude Grindweg” deze weg deed zijn naam eer aan,,, “Grind weg”. En ik dacht,,, ja en weer een mooie motorweg…… weg. Het zal wel weer enkele sluisjes en bloembakken doorgang worden met heuvels erin, want met veel hindernissen in de weg denkt men dat het veiliger is. Die lui die dit bedenken rijden zeer zeker geen motor, en misschien wel niets, van wat hen aan hun uitvinderwerk zou kunnen herinneren. “Oude grindweg” zal strak wel “Nieuwe hindernisweg” of “Nieuwe heuvelweg” heten. Maar op eens krijg ik toch wel zin in mijn nicotine shotje,, en ’n koffie, dus ik kijk eens op de km.stand en zag dat we al 91 km erop hadden zitten, ik dacht, ja,,,bijna thuis en daar gaat de gezellige koffie pauze. Liempde was al inzicht en daar kennen ze de weg ook zo verdomd goed, dus om 12.15 waren we weer terug in de Herberg van Ton. De herder kwam al naar buiten, en vroeg of we een nieuwe route kwamen halen. Nee Ton,,, we vroegen ons af of gij hier ôk omelet het, die hebben we hier nog nie gehad di joar. Ja dus,,, en gê kunt ze krijgen met 2, 3, of 4 eier, mê ham of kaas zelfs ôk mê alle bij. Nou da wer dus 7x mê 3 eier en ham/kaas. Nou Ton ging aan het bakken,,, en “ze”smaakte goed, en ik kan oew vertellen een uitsmijter met 3 eier / ham/kaas en ’n koffie mê ’n fis = 7,50 dus das echt nie duur. Inmiddels was de eerste groep ook gearriveerd en ik denk dat ze de eieren lucht ook geroken hadden, want ook zij bestelde “ze” met eieren en Ton had er toch nog genoeg,,, zeker nog 1 ei.En anders,,, is “t wachten “achter de kiepekont van Gilsie” een geduldige zaak,,, hé Ton? Het was 13.00 uur en wat nu,,, de route was gereden, maar om nu al te stoppen daar was het toch nog veel te mooi weer voor !!!

Dan gaan we toch nog een rondje rijden, stelde Gerard voor. Dus daar gingen we weer,,, Albert voorop,,, zonder route, maar die heeft hij echt niet nodig. Die “rol”zit gewoon in zijn hoofd. We waren wel met een paar koplampen minder, maar zeker nog genoeg voor een staartje motoren. Het ging richting schijndel, Den Dungen, Nuland, Empel, Maaspoort, richting Heusden, Over de dijk en daar kwamen we veel bekenden tegen, die met de auto een dagje uitrijden waren, “ze” seinde naar ons, dus zwaaiden we maar terug. Ook die blauwe auto,( leek wel een rijdende sluis of slagboom) die mocht ons wel, zeker toen Albert & Gerard voorbij waren, hij ging links rijden, en Pierre dacht, o’dan kan ik misschien wel rechts voorbij, ( maar hij bedacht zich) Hij vond een gaatje links, ik ook nog net, en de rest moest wachten, maar een eind verder waren we weer kompleet. Dan vliegen we nog langs de rand van ’n paar dorpen, en doen we even stoppen omdat toevallig het stoplicht op rood stond. Want ja mensen, Albert rijd toch verrekes als er niemand achterop zit, en hij niet hoeft te lezen. Ik heb het geconstateerd,,, en ik heb er dan ook zat aan om hem bij te houden. Maar ik vind het nog steeds erg leuk, om zo te rijden,,, ik noem het lekker bezig zijn met het rijden, en rond kijken doe ik wel een andere keer. We komen bij Helvoirt, en Haaren, dan het spoor over richting Boxtel naar Liempde. En ja,,, dan ben je zo weer bij het 3 landen punt van Sien Pein “t Zwarte Woud” Ook op deze 2de route waren onderweg zeer mooie huizen te zien, maar ik weet niet meer waar precies, dan zou ik hem nog een keer moeten rijden. Ook het bochten werk zat er zeer goed in. Het was weer een prachtige route en het was nog steeds zondag 4 maart. Ja, gewoon 2 routes met de zelfde club op een dag,,, das nou “onze” motorclub”, die doen niet zo moeilijk over een paar km meer. ( het waren er 214) We waren eigenlijk al weer te vroeg terug, 14.40 en weer als eerste van de 2de ronde. Dit rondje was weer sneller gegaan als verwacht, maar wat wil je ook als je die heren met een 1000 blok onder de kont los laat,,, nou dan gaan ze ook “los”. Nu hadden we nog tijd zat om te beurten, en gezellig iets te drinken, ( zelfs Gerard hoefde nog niet weg) We vroegen ons af wie er nog meer aan een 2de route waren begonnen. Nou dat waren, Ellen en Henny en die hadden Gonny weer over gehaald, en ze zouden richting Heeswijk gaan. Maar Ellen kon het toch niet laten om even te bellen, en vertelde dat ze in IJsselstein zaten. Alles was goed, en ze waren zo weer thuis. Zij hadden Henny met de Garmin gps bij…… en dan kom je altijd thuis, door 2x op “Fint” drukken En ja hoor zo kwam Herwin ook nog even naar de herberg, goed uitgeslapen, moest hij toch nog even zien en horen of er nog nieuws was,,, Ja dat Henk niet precies weet hoe zijn telefoon menu werkt, en hij kon nog niet sms’en, nou Ton kan dit wel en “ze” heeft een fles spa nodig,en dan gaat het heel makkelijk, ik heb het zelf gezien, maar verder was er niks bijzonders aan nieuws. Tot dat de dames binnen kwamen,,, die hadden 240 km gereden, en gaan al bijna promoveren naar de race groep.!!! Gonny had 2 “flitsende” lichtjes gezien, maar Henny en Ellen wisten zeker dat het er 3 waren. “vallende sterren” in Deurne, ze hadden “prijs”. Ze wisten het zeker, dus voorlopig houden ze de brieven bus goed in de gaten, want winnen is pinnen. Ja,,, die dames maken nog eens “iets”mee. Al met al was het een geslaagde Openingsrit met prachtig zonnig weer en 15 graden. We hadden een heel goede opkomst van 33 personen. Dus mensen, bedank oe zelf een keer, het waar de moeite werd. Tot de volgende keer,,, gê wit ’t,,, dun urste zondag van de mônd,, hou ’t vrij vur oe motorclub.

Groetjes van Szoef (Rianne.)