Reisverslagen, Motorbeurs Utrecht 2009


 

Inmiddels al weer heel lang geleden, maar bij het ter perse gaan van het vorige clubblad, was de beurs nog aan de gang en was de verslaggever nog niet ter plekke geweest. Welnu, het begin van het motorseizoen kenmerkte zich door een koude wind en regenachtig weer. Dat weerhield een aantal van onze groep, die besloten hadden om gezamenlijk de motorbeurs te bezoeken, er niet van om de motor van stal te halen en daarmee naar Utrecht te rijden. Het andere deel van de groep (5 van de groep van ca. 10 personen) koos ervoor om de auto te nemen om diverse redenen. De auto (we konden allemaal met Mari meerijden), kwam een uurtje later aan door de file. Op de beurs was het weer smullen (en eventueel dromen ) van al dat moois. Diverse merken komen ieder jaar met nieuwe modellen: de nieuwe ‘looks’ volgen elkaar steeds sneller op. Je krijgt daardoor van je eigen motor (die bij de meeste alweer een paar jaar oud is) het gevoel dat je op een antiek model rijdt. Dat is ook de bedoeling van de fabrikanten. Andere zaken die de beurs kenmerken is alles wat maar met motoren te maken kan hebben: accessoires, kleding, reizen, navigatiesystemen, verzekeringen, etc. De nieuwe modellen trekken doorgaans veel aandacht. Alle bekende merken waren present met hun 2009-versies. Daarbij melden zich voor Nederland nieuwe namen als Megelli en Track. De laatste brengt een dieselmotorfiets op de markt. Deze T-800CDI is de volkoren boterham onder de motoren: geen flitsende machine waarmee je op de snelweg de show steelt, wel een degelijke gebruiksmotor voor de lange afstand met lagere brandstofkosten. Het Britse Megelli komt met betaalbare 125cc motoren, geschikt voor beginners. Tijdens de beurs kan op zo,n Megelli zelfs een rondje om Utrecht worden gereden. Ook BMW, Buell, Harley Davidson, Honda en Triumph stelden motoren beschikbaar voor een 25 minuten durend ritje rond de stad. Dat hebben we toch maar niet gedaan. De gouden beurstijden zijn volgens sommigen voorbij; dankzij internet vinden veel klanten hun weg naar de dealers via internet. Nu is de Motorbeurs vooral een lifestyle-evenement. Het eldorado voor rijders en wannabees. Bezoekers kunnen zich vergapen aan de nieuwste modellen en gadgets, struinen langs honderden occasions of voor een zacht prijsje overjarige kleding aanschaffen. Ook was er donderdags een speciale ladies night; met de laatste mode, uiteraard, maar ook met tips om een omgevallen motorfiets weer op de standaard te krijgen.

Aan het einde van de middag was onze nieuwsgierigheid wel ongeveer bevredigd en we besloten naar huis te gaan. De Mitsubishi van Mari reed zo maar in één keer weg. Anders was het met onze dikke motor-vrienden. Er was enig geharrewar voordat die konden wegrijden. Enkelen waren ‘not amused’ door dit oponthoud. Eén van hen, één met een veel voorkomende naam in Olland, was weer eens de klos. Het was niet de eerste keer dat dit lid van MC Olland de krantenkoppen haalt in motorland. Is het nu elke keer stomme pech of ……iets anders. Steeds weer weet hij de aandacht op zich te vestigen. Het begon met het parkeerkaartje..nérgens te vinden, opgelost.., daarna accu leeg, parkeerlicht laten aanstaan waar het helemaal niet nodig was, en.. die accu kan dat wel een uurtje hebben maar blijkbaar geen hele (beurs)dag. Ten gevolge van die lege accu was er enig gejoker met de buddysit er op, en er weer af. Ik was geen ooggetuige maar naar ik hoorde was dat méér dan 2 keer. “Want doet tie motor het nou of doet tie het nie”.Het kon in ieder geval niet de ouderdom zijn, want de motor is (was ?, na al die diesel, enzo.) toch zo goed als nieuw. Aan het einde van de middag kwamen we een ervaring rijker, weer thuis.

Tinus Toer